کد خبر: ۷۲۸۳۳۴
تاریخ انتشار: ۰۵ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۲:۰۹ 25 March 2019

چند روز اخیر فضای کشور و استان متاثر از وضعیت آشفته ناشی از گزارشات وقوع سیل است . معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی در خصوص اقدامات لازم در هنگام و پس از مواجهه با سیل نکاتی را بیان کرد.
به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد دکتر ابراهیم نعیمی گفت : برای اطلاع از وضعیت و نیز گرفتن دستورات لازم به رادیو ، تلویزیون و یا اعلام خبر از طریق بلندگوهای عمومی توجه کنید ، در صورتی که دستور تخلیه داده شد بلافاصله این کار را انجام دهید. 
وی در ادامه مهمترین نکات لازم در مواجهه با سیل را اینگونه بیان کرد:
- در هنگام تخلیه منزل کیف اضطراری را بردارید(کیف اضطراری شامل :جعبه کمک های اولیه –مقداری پول نقد - مدارک مهم یا کپی آنها –مواد غذایی خشک –کنسرو –کنسرو باز کن- چاقو- طناب –رادیو با باطری اضافه - بطری آب حداقل یک لیتر برای هر نفر در روز - چراغ قوه با باطری اضافه–وسایل ویژه نوزادان،مادران ،سالمندان وبیماران–کفش-پتو–لباس فصل–و هر آن چیزی که برای فرد  خیلی عزیز است). 
_ به هیچ عنوان از آب سیل برای نوشیدن یا پخت و پز استفاده نکنید . 
_ در صورت اعلام مرکز بهداشت آب شبکه لوله کشی را بجوشانید یا  صرفا از آب بطری شده  استفاده نمایید. 
_ از  خوردن مواد غذایی آغشته به آب سیل جدا خودداری نمایید.  
_ زمانی که تشخیص دادید سیلاب در حال شکل گیری است ، خیلی سریع عمل کرده خود را نجات دهید ، شما تنها چند دقیقه برای این کار فرصت دارید . 
_ از فاضلاب ها و جویبارهای به ظاهر آرام دوری نمایید ، بخاطر داشته باشید جویبارها ، کانال های فاضلاب ، تنگه ها و .... نیز می توانند به ناگهان دچار سیل شوند . 
_ اگر خانه شما در محل مرتفعی است و خطر آب گرفتگی شما را تهدید نمی کند ، نیازی به خروج از منزل نیست . در غیر اینصورت مناطق کم ارتفاع را خیلی سریع ترک نموده و به مناطق مرتفع دور از رودخانه ها و نهر ها بروید .
_ در صورت ترک خانه ، اشیای گران قیمت را به محل های بالاتری در منزل ببرید و درها را قفل کنید. 
_ جریان آب ، برق و گاز را برای جلوگیری از آب گرفتگی ، برق گرفتگی و انفجار قطع کنید. 
_ در جریان آب راه نروید چرا که 15 سانتیمتر آب در حال حرکت ممکن است باعث بر هم خوردن تعادل شما شود ، 
_ اگر مجبورید در آب حرکت کنید ، از مسیری بروید که آب حرکت نمی کند . برای اینکه از استحکام زمین جلوی پای خود مطمئن شوید از یک تکه چوب دستی استفاده کنید . 
_ هیچ گاه به تنهایی در یک ناحیه سیل زده ، به این طرف و آن طرف نروید اگر پیاده هستید از نقاطی که سطح آب آن از زانو بالاتر است عبور نکنید . 
_هرگز از درختان در معرض سیل به عنوان محل امن استفاده نکنید . 
_ در جریان سیل شنا نکنید . 
_ وسایل نقلیه ، حیوانات اهلی و اشیای قابل حمل را باید به نزدیکترین محل مرتفع انتقال دهید . 
_ از عبور دادن حیوانات اهلی از عرض رودخانه ها و سواحل آنها در زمان بارش شدید باران و وقوع سیل بپرهیزید  
نکات زیر را برای رانندگی در شرایط سیل بخاطر بسپارید : 
_ در منطقه سیل زده رانندگی نکنید .
_ اگر سیل اطراف خودروی شما فرا گرفته است ، خودرو را رها کنید و به یک منطقه مرتفع بروید و گرنه جریان سیل شما و خودرویتان را خیلی سریع با خود می برد . 
_ در بیشتر خودروها ارتفاع پانزده سانتی متر آب می تواند به کف خودرو برسد و کنترل آن را مختل نماید و یا حتی باعث توقف حرکت آن شود . 
_ خودرو وسیله نقلیه ، محل امنی در مقابل سیل نمی باشد ،اگر وسیله نقلیه شما (به علت فرو رفتن در آب یا گل ) از حرکت ایستاد فورا" آن را ترک کرده و به جای مرتفع بروید . 
_ ارتفاع آب در حد سی سانتیمتر ، بیشتر خودروها را شناور می کند.
_ شصت سانتیمتر آب در حال حرکت ، می تواند هر خودرویی را شناور سازد.
_ در صورت بالا آمدن سطح آب ، از توقف در منطقه آب گرفته به هر دلیل بپرهیزید · 
_ در هنگام رانندگی مراقب شیب ها و پیچ های جاده باشید ، با دنده سنگین حرکت کنید چرا که در این مواقع ، ترمز ها در آب بخوبی کار نمی کنند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار